ANGÅENDE PÄLS!

Det har pratats en hel del om päls runt omkring på internet och jag vill säga min mening i det hela.

Många säger att de som äter kött och bär skinn inte har något att säga till om. Även fast jag tycker det är fel att både äta kött och använda skinn ser jag skillnaden. Skinn tas från en kropp som ändå ska användas fullt ut, både till mat och kläder. Djuren som används till päls (t. ex. kanin) föds upp endast för det syftet. De sitter i burar hela livet och behandlas som om de är värda noll (Vilket exempelvis kossor också gör på en del ställen). Men man KAN ändå köpa ekologiskt, det kan man (vad jag vet) inte göra med pälsar. Och hur många kaniner tror ni måste dödas för att få en pälskappa? Omöjligtvis en, i alla fall.

En del använder även argumentet att päls har använt väldigt länge av oss människor. För det första kan jag säga att vi har andra material nu för tiden, material som både är billigare, miljövänligare och mer rättvisa att framställa för det andra användes HELA djuren på den tiden också och jag tror (TROR, okej?) inte att man sköt massa kaniner och gjorde en päls av bara sådär, utan använde större djur. Jag tycker det är så synd att päls börjar bli lite av ett mode igen med tanke på hur alla vet att djuren lider så! Dessutom finns det fuskpäls som ser lika ut, om man tycker det är så snyggt.

Vad tycker ni, mina få men så coola läsare? Har ni något motargument är jag gärna villig att svara på dessa. (:

Kommentarer
Postat av: mawlin!

De flesta pälsar som säljs nu till följd av vinterns pälsmode ÄR fejkpälsar.

Och sättet som fejkpälsar framställs på, produkterna som används för att göra detta, är så pass miljöskadliga att det nästan har en negativare påverkan än djurens död. (ur miljöns synvinkel, that is)



På många av bilder jag ser på mina mor/farföräldrar när de var unga, och även mina egna föräldrar som barn bär de päls. Och på något sätt, jag kan inte riktigt förklara det men, så känns det mer okej när de användes för i tiden.

Man plågade inte djuren på samma sätt utan jagade själv djur, eller köpte från jägare på gårdshandlar och liknande.



Därför är det hemskt att det har kommit tillbaka, när vi nu är så pass upplysta och fullt medvetna om hur djuren behandlas för en päls skull.

2010-01-03 @ 14:54:00
Postat av: Gabriella

Jag tycker inte att man behöver håriga klädesplagg - de är fula. x) Men annars blir jag allmänt äcklad av pälsplagg, liksom jag vid vissa tillfällen även äcklas av att äta kött (fast, eh, jag skulle nog inte överleva utan det på grund av min kräsenhet)...

2010-01-04 @ 00:36:09
URL: http://blabland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0