Tjock = äcklig?

Vi råkades hamna i en liten diskussion idag som det inte var meningen att ens skulle komma upp. Jag och några i min klass alltså. Jag vet inte vad jag ska säga. Det var en som sa att hon inte kunde umgås med tjocka för att hon blev äcklad. Jag blev upprörd. Såklart. Jag blev ledsen och kände det lite som att världen är för dåligt för att finnas i. Att någon säger något sådant gör mig så ledsen. Att någon skulle kunna dömma mig efter hur jag ser ut och välja om/om inte hon/han ska umgås med mig efter mitt utseende får mig att tänka en hel massa. Utseendet har fått en så stor betydelse att man nästan blir skrämd. Det handlar inte om att vara modell eller inte längre. Det handlar inte om att ha lite ångest över sin vikt. Det handlar så mycket mer. Det handlar om hur ens sociala liv påverkas. Hur många tycker så här? Varför tycker dem som de gör?

Och allt handlar om hurvida man är fet eller inte. Här är ett smart och bra inlägg om att vara tjock och snygg. Jag tycker det är så synd att tjock = dåligt. Så behöver det ju inte vara och jag blir så himalns arg och ledsen när folk säger sådant om andra. Att utseendet äcklar. Hon använde som argument att det är ohälsosamt. Det behöver det ju inte vara. Och även fast det är, gör det människan till en sämre människa då? Om jag gick om 40 kg, skulle jag vara ovärd att umgås med? Det vet jag att de flesta inte tycker men tanken på att någon tycker det gör mig så otroligtotroligt ledsen.

buhu. Ibland undrar jag varför jag går i den skolan jag går i.


Kommentarer
Postat av: hanna

Oj, då kan hon inte umgås med folk som röker, dricker, är underviktiga, har cancer, är förkylda, har kronisk värk eller så heller då? Om hon inte umgås med ohälsosamma. Eller sådana som verkar ohälsosamma. Det roliga är att det ju inte alltid går att märka utan på om någon är hälsosam.



En del människor alltså... Så dumma att man undrar hur de lyckas äta med kniv och gaffel.

2011-02-02 @ 20:26:42
URL: http://hannamariefiddeli.blogg.se/
Postat av: Hmmm...

Jag skulle heller inte trivas med att umgås med extremt självdestruktiva personer, oavsett om personen i fråga är extremt överviktig (det pratades om 150cm och 150kg, och inte bara "tjock"), eller om hon/han är en heroinmissbrukare, anorektiker, skär sig själv, super och slåss osv osv. Självklart skulle jag stötta en kompis som fick problem och började gå upp i vikt, men den sortens självdestruktivitet är inget jag uppskattar hos nya bekanta. Sen att bli extremt överviktig är ingenting som händer över en natt. Kan man grundläggande näringslära vet man att det krävs ett massivt kaloriintag både för att uppnå och bibehålla sådana vikter, och det kan inte anses vara någonting annat än självdestruktivt, för man märker ju vad det gör med kroppen.

Du måste nog börja se bortom det här med utseendet. Personen du nämnde sa ingenting om att hon inte ville umgås med extremt tjocka människor eftersom att dom är fula eller att hon blir äcklad av dom.

Att vara extremt överviktig är extremt ohälsosamt! Att påstå någonting annat är bara dumt och korkat, och det hoppas jag att du inser!

Snälla, snälla, ta dig ur din PK-bubbla, LYSSNA på vad folk verkligen säger och lägg inte ord i munnen på andra så slipper du bli upprörd över saker som är ganska självklara.

Om vi säger såhär istället.. Skulle du vilja umgås med en heroinmissbrukare? Och återigen snackar jag inte om en gammal vän som hamnat snett. Värt att tänka på, kanske!

2011-02-02 @ 21:16:48
Postat av: Lovisa

Hanna: Jag vet inte! Jag ska nog fråga henne i morgon! Det kan bli en intressant diskussion!



Hmm: Jag svarar dig när jag har tid sen. Kanske i ett blogginlägg för jag tycker det var ganska klumpigt sagt.

2011-02-02 @ 21:55:06
URL: http://lojas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0